Big Data Marketing - nowoczesne formy zakupu mediów cyfrowych i ich przewagi nad modelem tradycyjnym
Ostatnio zostałem zapytany jak efektywnie prowadzić działania content marketingowe i na co obowiązkowo warto zwrócić uwagę podczas planowania takich działań. Moją pierwszą myślą było zapytanie, kim jest klient docelowy, czy treści odpowiadają na jego pytania i w końcu jak sprawnie dostarczyć rzeczone treści pod wskazany adres? W tym artykule postaram się wyprowadzić wzór na efektywność w content marketingu przy wykorzystaniu działań programmatic.
Podejście do komunikacji content marketingowej w segmentach B2B i B2C różni się praktycznie jak dzień i noc. Działania reklamowe, które standardowo stosujemy w komunikacji B2C, właściwie nie przynoszą żadnego efektu w segmencie B2B. Różnice występują zarówno w przypadku wiodących mediów takich jak Facebook i YouTube w segmencie B2C, czy LinkedIn oraz Twitter (szczególnie na rynkach zachodnich) w segmencie B2B. Podobnie rzecz się ma w przypadku grup celowych. Wynika to z faktu, że w procesie decyzyjnym B2B uczestniczy już kilka osób, a decyzje podejmowane są na zebraniach jako kolektywne uzgodnienie komisji przetargowej (6,8 osoby według CEB).
Osoby ze wspomnianych komitetów zakupowych bardziej świadomie szukają informacji, wpisując konkretne frazy, słowa kluczowe w wyszukiwarkę w oczekiwaniu, że w Internecie znajdą odpowiedź na swoje pytanie. Ponieważ później muszą kolektywnie podjąć decyzję, cały proces zajmuje sporo czasu - nawet 6-12 miesięcy, a w skrajnych przypadkach dłużej. W segmencie B2C jest to mniej skomplikowane i zwykle decyzja jest podejmowana na poziomie jednej osoby lub pojedynczego gospodarstwa domowego, a sam proces decyzyjny również trwa zdecydowanie krócej.
Skuteczny content marketing w B2C i B2B.
Kolejnym zagadnieniem jest dobre zrozumienie, czym jest content marketing. Nie mam tutaj na myśli bannerów kontekstowych lub linków tekstowych emitowanych na portalach horyzontalnych takich jak wp.pl, onet.pl czy gazeta.pl. Chodzi mi o budowanie całej strategii i struktury content marketingowej, na czele z reklamą natywną.
W kontekście B2C pozyskujemy różnego rodzaju influencerów, będących reprezentantami naszej marki w Internecie. Mówimy tutaj również o natywnych tekstach, publikowanych na portalach, działaniach z blogerami, instagramerami, youtuberami, a ostatnio także coraz częściej z tiktokersami.